Slovinsko 2013 aneb zase ta skurvená padesátka

72 cm Pstruh Dúhový 72 cm Pstruh Dúhový Lovec CORTone

Tento názov článku a pripravovaného DVD-čka volím zámerne, pretože do Slovinska sme sa opäť vybrali za veľkými rybami označovanými ako 50+, 60+ a veľká ryba. Tých 50 cm pstruhov sme sa akosi rýchlo prejedli a začíname im hovoriť s prepáčením skurvená padesátka. Poďme ale pekne od podlahy.

Slovinsko 2013 pre mňa bolo s príchodom leta čoraz bližšie a keď už všetko hralo do karát prišlo daždivé počasie. Slovinské rieky vystúpali do výšok a skoré letné nadšenie ísť na Belly Boaty do Slovinska bolo v...
Jedného dňa keď som sa preháňal s Belly Boatom po Štrbskom plese zaznelo od Predsedu, že by sme mohli ísť koncom augusta do Slovinska. Čuduj sa svete vyšlo to a ja môžem začať písať tieto riadky.

Štrbské Plese a Belly Boaty

Štrbské Plese a Belly Boaty pri hľadaní Síha Marenu

Musím ešte napísať, že zoskupenie ľudí sa rozdeľuje na dva tými. Prvým je Thymallus a druhým SRZKYSUCA. Panuje tu istá rivalita, ktorá sa prejavuje v obliekaní tričiek. Táto akcia bola v prevahe Thymallusákov. I napriek prevahe to nestačilo a opäť zvíťazila Srzkysuca so 72 cm PD – to ale hodne predbieham. Výborne zabral Marcel, ktorého sme na poslednú chvíľu draftovali do Srzkysuca.

Team srzkysuca.skTeam thymallus.com

Team srzkysuca.sk  v podaní Marcela a team thymallus.com v podaní Petra

V závere sa team Thymallus chcel dotiahnuť skoro 50 cm lipňom, ale srzkysuca.sk opäť zabrala a súpera deklasovala 50 cm kaprom uloveným na bieleho strímra. Thymallusacky mančaft bol hodne nervózny. Za zmienku stojí Imro, ktorý v jeden deň zdolal až jednu rybu, hoc ich mal na prúte aj 10 ks. V momente keď mu spadla možno najväčšia ryba turnusu, opustil vodnú plochu a začal sa venovať zberu lesných plodov v podobe černíc.

Imro a jeho častý jav

Prvý deň rybolovu

Tento deň by som nazval aj deň s prívlastkom CORTonová prezieravosť. Chlapec kúpil povolenky cez internet a to hneď dve. Druhá povolenka patrila mne a tak sme boli pripravený vbehnúť do vody v normálnom čase cca. 8:00 hod. Nerozumiete? Viete povolenky sa dajú kúpiť aj v Slovinsku, ale má to istý háčik. Trvá to dlho a zvlášť dlho to trvá nášmu Minkovi. Nič v zlom ale s CORTonom sme už asi 3 hodiny lapali, kým druhá partia dorazila. Marcel išiel s nami. On však povolenku nemal, lebo mu ju kupovala partia od Thymallus teamu. Venoval sa teda 3 hodiny pobrežnému pozorovaniu krajiny a zberu lesných plodov.

Marcelové černice

Marcelovo dlhé čakanie na povolenku spestril zber černíc.

Prvé kamerové snímky z nástupu do vody boli hotové a ja zatváram kameru so slovami „keď ju otvorím bude tam ryba" Neprešlo ani 5 minút a ja zdolávam krásneho potočáka. Následne okamžite 50+ pstruha dúhového a v krátkom slede 45+ cm pstruha potočného. Spokojný priplávam ku CORTonovi a zisťujem ako je na tom on. Mal tuším 3 ryby z toho jedného 50+. Nálada skvelá. Marcel na brehu si vypĺňal čas hľadaním štvorlístkov – povolenku stále nemal.

Prvé kamerové snímky

Prvé kamerové snímky - CORTone na vode

Moja prvá ryba 50 cm pstruh potočný

Moja prvá ryba. 50 cm pstruh potočný cca. po 5 minútach lovu.

1-2 hodny Marcel stále nemá povolenku

S CORTonom sme opáť zdolali nejaké tie 50+. V tom asi cca 11:00 kričí Marcel, že Mink dorazil a mám ísť na breh potočiť nejaké to video s príchodu zvyšného mančaftu. Dávam si dole plutvy, chystám statív, čakám, čakám ... nič. Tak som zložil ten statív a vybral sa za nimi na parkovisko. Chlapci boli ešte v rifliach a kým nastúpili do čunkoch prešla ďalšia hodina. Neskutočné!

Oneskorený mančaft Thymallus

Po 3-4 hodinách

Konečne sa zvyšný mančaft dostal do vody. Predseda skoro zlomil pri nástupe prút. Mink mu dal jasne pocítiť, že sa k tým prútom má správať lepšie. Všetci sú už na vode. Pokojná hladina jazera sa začala vlniť, pretože nás tam bolo zrazu akosi veľa. Prvé lajny zvyšného teamu a v tom hurónsky smiech predsedu. Plával rovno oproti Minkovi, ktorý mal záber a okamžite po záseku mu zlomilo prút. Akcia jak z westernu, keď vojdete do krčmy a okamžite dostanete jednu medzi oči. Takže Mink musel ísť opäť na parkovisko.

Deň prešiel ako voda a všetci svorne konštatujeme – to bola ale rybačka.

Partia Thymallus

Partia Thymallus: Tomáš, Mink a Vajda

Petrov 50+ pstruh dúhový

CORTone v nasadení

CORTone v nasadení - hodne častý pohľad na tohoto borca.

Druhý deň rybolovu

Viete si predstaviť fakt, keď Vás už nebavia chytať tie skurvené padesátky? Tak ja si celkom už viem a práve v takomto okamihu treba meniť lokalitu.
Muškárenie na jazere a na rieke je hodne rozdielne. Niekoho baví viac jazero, inému vonia viac rieka. Sám za seba asi poviem, že ja mám radšej rieku.
Ísť ale do Slovinska za rybami znamená ísť za dobrodružstvom a Pstruhom mramorovým. Slovinsko je povestné „Mramorákmi" a to hneď metrovými. Na to kde presne loviť tieto ozruty chce guidera, alebo dobré priateľské kontakty. My máme to druhé a Janči všetko vybavuje, aby sme vedeli kam na ne. Padlo rozhodnutie ísť na rieku Idricu.

Cesta na Idrijcu

Odbočím ale a rozoberiem tie priateľské kontakty. Viete prečo nemáme na Slovensku kapitálne ryby? Lebo každú kapitálnu rybu zabijeme so slovami „tak takúto som ešte nechytil" a ... Do Slovinska necestujte ak chcete brať rybu. Neodporúčam brať rybu ani na miestach kde sa smie! Žiaden Slovinec Vám nikdy neporadí viac než musí ak beriete rybu. Môže sa Vám stať, že Vám ani nepredá povolenku.

Janči alias Mink to zase dobabral a nezistil presnú polohu GPS, kde tie metrové Mramoráky sú. Poďme ale od začiatku.
Sadám do Minkovho auta resp. otváram zadné dvere a niečo mi tam chýba? Chlapec sa rozhodol ušetriť priestor a tak vyhodil zadnú sedačku. Priatelia čakala nás 100km štreka. Mink sa to snažil nejak narovnať a tak zobral zo svojej izby gaučové operadlá tzv epedá. Stále sa mi zošmykovali spod zadku... ale zase niesom rozpišťaný a tak nemám žiaden komentár – snažil sa chlapec.
Vedľa mňa sedí Peter. Ten Peter, ktorého som obdivoval na MSJ v muškárení. Vpredu Tomáš a Mink. Cesta začala a Minková asi nová navigačka, ktorá zaberala polovicu čelného skla nás smerovala k vytúženým rybám. Sekla sa a sekla sa príjemne. Šikovala si to asi najkratšou trasou ale samozrejme mimo dialnice.
Po čase sa cesta zúžila a začala stúpať do kopca. Lúky a pasienky zmizli a my sme boli čoraz vo väčšej divočine. Stúpame akosi dlho a tu sa zrazu krajina trošku otvorila. Cesta tak na jedno auto a pod nami zráz, že ma až zarazilo.
Po čase sme dorazili k rieke Idrijca a začali sa obzerať po nejakom hoteli alebo predajni, kde by sa dali kúpiť povolenky. Podarilo sa nám to v časti s názvom Most na Soči – Bača. Neďaleko sa už Idrijca vlieva do Soče. Je tam nádherné jazero, ktoré možno probneme v 2014 ak už nezmeníme úplne destináciu.
Povolenky sme kúpili v obchode so všakovakým tovarom. No skrátka obchod, kde rybárske serepetičky boli až na druhom mieste. Takže cenné rady kde sú metrové mramoráky sme nezískali.
Po čase zastavujeme a okamžite vyrážame ku rieke. Okrem nádhernej čistej vody naše oči spočinuli na peknú opaľujúcu sa aaa kašľať na ňu... na lúke sa pásli malé kozy – kde som to skončil.
No Peter vbehol do vody ako prvý. Mal tam vo výhľade celkom peknú rybu, ktorú videl z brehu. Po čase cca 15 min s nulou na konte odbieham ku Jančimu a Tomášovi. Boli od Peťa kúsok po prúde.Cestou k nim som zase videl tie kozy. Nič nechytili ani oni a tak ideme hore po prúde. Taktika bola jasná. Zmapovať čo najväčší kus rieky a pokúsiť sa zrakom nájsť metrového mramoráka a naň zapoľovať.

Jama na Idrijci

Jama na Idrijci a neďaleko sa pasúce kozy. Tie kozy to asi poplašili. Tu nič nechytili ale miesto fajné.

Kúsok od tých kôz nám to začalo ísť a ja robím prvé snímky. Dostal ma Peťo Ignác, ktorý previazal na FR nymfu a ťahal rybu za rybou. Samé duháky, ktoré veľmi pekne bojovali. Lovil v pokľaku a s eleganciou akú vie dať len Peter. Túžobne sme však chceli chytať iné ryby ako duháky a tak sme stále boli v pochode hore prúdom.

Peter a jeho FR nymfa

V jednej časti to vyzeralo hodne lákavo na veľkú rybu. Tomáš to tam tuším skúšal na Hausra a v tom záber a na prúte zase čosi okolo 38 cm. Pritiahli sme to s pocitom, že zase duhák a v tom hľa mramorák. Priatelia ani poriadnu fotku sme neurobili v domnení, že hádam ešte chytíme väčšieho.

Peter na Idrijci

Peter na Idrijci v extrémne čistej vode. Často kráť kľačal pri nahadzovaní.

Hodne rýb sme chytali tak povediac zrakom, pretože voda bola extrémne čistá a breh v niektorých partiách hodne vysoký a tak rybu bolo vidno veľmi pekne. Ako fajná rybačka až na to, že ma chytil hlad a smäd. Ale fakt desný. Prešmejdil som všetky Slovinské záhrady a ani jedno jablko som nenašiel. Teda jedno som našiel ale to bolo akési divné. Malo na sebe normálne chlpy či čo. Uštvaný hladný som pospal na takom veľkom kameni a prišiel podvečer.

Chlpaté Slovinské jablká

Chlpaté Slovinské jablká. Po zahriznutí mi jazyk vtiahlo až...

No a ja som zapol kameru a začal snímať lov na sucho s Petrom. No a o tom Vám porozprávam cez pripravované DVD.

Lov na sucho v podaní Petra

Lov na sucho v podaní Petra bola veľká paráda.

Tretí deň rybolovu.

V skratke nič významné ale zase sme boli na jazere a chytali tie skurvené padesátky. Keď sme boli deň pred tým na Idrijci, tak druhá partia prešla tú priehradu až skoro k múru. Zmapovala to veľmi pekne a tak sme vedeli, kde sa oplacko chytať na jazere najviac. Deň prešiel ako voda a ja ani neviem čo mám napísať. Sem tam to šlo a sem tam zase pauza. Raz zabrala 50 cm ryba inokedy 60 cm a potom hurá 72 cm a tak stále dookola.

72 cm pstruh dúhový

72 cm pstruh dúhový ulovený CORTonom. Najväčšia ryba našej akcie.

Imrov nádherne vyfarbený pstruh

Petrov veľký bojovník

60 cm Petrov veľký bojovník. Doba zdolávania cca 25 min. Má neskutočne veľkú zadnú plutvu.

Minková 60 cm Ikernačka

Minková 60 cm Ikernačka. Chytil v ten čas 3 ks po sebe.

Čo ma ale potešilo, je skutočnosť, že tie ryby neberú počas dňa stále to isté. Situácia sa opakovala ako v roku 2012, keď ryba ku hlavnému večernému zberu prestala žrať strímre.
Bola tam jedna partia domorodcov a ja som si všimol, že oni tie ryby chytajú často krát očami. Voda bola tak čistá, že ste videli na dno. Poviem pravdu, že vidieť na dno v takej hlbočine je hodne pekné – magické. V istom okamihu ani neviete kde to nahodiť resp. kam sa pozerať skôr. S dobrou partiou tam vládne neuveriteľný pokoj. Nedá sa to opísať – to musíte zažiť.

Čistá voda ja priehrade

CORTon v čiste vode akurát pozerá na veľkú rybu.

No a aby som nezabudol. Bola tam tá partia a tá chytala na nymfu systémom vidím rybu hádžem na ňu. Vidieť rybu ste mohli tak na 5 metrov od seba a tak si viete predstaviť, čo to robilo. Nahodili ste do jazdy 50 – 60 cm rybe svoju tungstenom obohatenú nymfu, ktorá sa prepadávala hodne rýchlo. Priatelia tú nymfu ste kurňa videli ako zmizla v 60 cm rybe. Zásek a ryba Vám vyskakuje ako Tarpón rovno pred očami. Vy cítite ako vás ošpliechala voda vyskakujúcej ryby – mňam to ma hodne bavilo, to bolo fakt dobré.
Prišiel však podvečer a blížila sa tma. Intenzita záberov na strímre a aj na veľké nymfy ustala. Zrazu to začalo byť hodne, hodne ťažké. Stručne povedané ani som si neškrtol a to som mal podporu od Minka ako hrom. Kým nik neťahal rybu, Mink ťahal každým hodom. No to jeho Hanákové vybavenie proste jechalo na 110%. Ja chytám horskú ligu a tu sa naplno prejavilo, že proste Mink to vie.

Mink exceluje na večer

Viete píšem tieto riadky už s odstupom času a normálne má chytá taká nostalgia. Za zmienku však stoji spomienka na každý každučký príchod od vody do miesta kde sme bývali. Priatelia, ani raz sme to netrafili na prvý pokus do miesta nášho prechodného bydliska. Krásne bolo na tom aj to, že sme bývali vedľa kostola. Tie zvony tak krásne bijú! Do riti ale prečo každých 15 minút? Spotený, tak povediac broďákmi zatuchnutý si sadnete na verandu a pozeráte na Blédsky hrad. Vedľa vás sedí CORTon a kúsok vedľa zase Marcel s mobilom v ruke ... hľadajúci Wi-Fi signál. Rozumiete idilka s cigárkom v ruke a paštékou a rožkom v druhej.
V tom sa otvoria verandové dvere a v nej vysmiata tvár Imra. „Nežerte tie paštéky a poďte na varenú klobásku." Vysoký hrniec, omastkom orosená voda a stúpajúca para varených domácich klobások ma ešte dnes šteklí v nose. Áno priatelia, to sú také klobásky, do ktorých ak zahryznite prvý krát, tak omastek vystriekne...

Posledný deň rybolovu.

Ranné prebudenie naznačovalo deň, ktorý nemám rád. Jedna časť tela chce ostať, druhá chce ísť už domov. Treba sa baliť a všetko to napratať do auta. Večer bola dohoda, že ešte pôjdeme chytať na Sávu. Prší a obloha je hodne zatiahnutá na tzv. trvalý dážď. Ideme na vodu alebo nejdeme. CORTon rozhodol, že ideme domov. Nejak vnútorne som si nebol istý, či konáme správne. Sme na ceste, opúšťame známe križovatky a v tom telefonát od Minka, ktorý už bol na vode. Zlomil nás a CORTon otáča auto a zrazu stojíme na dôvernom mieste. Pohľad z mostu naznačuje, že do tých broďákov pôjdeme. Ryba začala zbierať a počasie sa dokonca umúdrilo. Nemal som povolenie a tak som sa venoval už len kamere. Posledné momenty som chcel venovať Minkovi. Nymfoval a so svojim Hanák Czech Nymph naháňal lipne. Nešli tak ako čakal ale sem tam sa objavil záber a aj nejaká ryba. Jeden lipeň dokonca po zábere vyslovene zaútočil a vyskočil rovno do Minka.
Vedeli sme, že prichádza koniec a tak sme pomalinky s Minkom smerovali po vode k auto. V tom zrazu cítite, že treba zapnúť kameru, lebo tu na tomto mieste bude. Neviem, či som sa stým narodil, alebo som sa to naučil, ale ono to prišlo. Záber a Mink podľahol čaru rybačky. Ako Vám to opísať? No skrátka zrazu som cítil, že Mink je sám sebou. On sa jednoducho ako keby zmenil pred očami a v jemnom a miestami dosť veľkom podrepe bežal s prúdom vody za rybou. Všetko som to zachytil na videu. Nádherný súboj s 50 cm lipňom. Prekrásna ryba a nádherne spokojný človek sa vynímal pred objektívom. Fantastické momenty, ktoré som si vychutnával aj ja.

Minkov 50 cm Lipeň

Minkov 50 cm Lipeň. Thymallus chytil thymallusa.

Po nejakom čase mi spokojný Mink dáva prút do ruky a berie si kameru. Dal som aj ja krásneho lipňa.
No a to je celé priatelia. Dal som to zo seba ako som vedel. Nešlo to napísať kratšie. Ukončím to skromne.
Kto nečíta nežije s organizáciou – SRZKYSUCA bodka SK.

DVD si zoženiete na adrese: www.thymallus.com. Ak ho chcete zohnať ináč napíšte pre web srzkysuca.sk nejaký článok.

DVD obal

DVD obal a naše spomienky v ňom. Na diskoch nájdete aj postup viazania mušiek plus DVD o našom snažení v oblasti doplnkového zarybnenia. Ak Vás to nejak osloví kontaktujte nás.